Катедра за мехатронику, роботику и аутоматизацију

Департман за индустријско инжењерство и менаџмент

Факултет техничких наука

Универзитет у Новом Саду

Трг Доситеја Обрадовића 6

21102 Нови Сад

Контакт телефон

+381 21 485 2167

Мејл адреса

mehatrоnika@uns.ac.rs

Интерактивни адаптивни системи

Спецификација предмета:
  1. Ознака предмета: 20.AD004
  2. Број ЕСПБ: 6
  3. Број часова активне наставе недељно: 2 часа предавања + 2 часа рачунарско-лабораторијских вежби
  4. Студијски програм: МАС Архитектура, студијске групе: Дигитални дизајн и фабрикација и Архитектонска визуализација и симулације
  5. Семестар: Први (I)
  6. Кратак садржај предмета: Развој и доступност технологије, нових материјала и процеса производње, а поготово интеграција са информационим и комуникационим технологијама, у великој мери су утицали на концептуална решења у архитектури. Омогућено је пројектовање и изградња многих комплексних биоинспирисаних просторних структура и прелазак са концепта грађевине, као статичне структуре, на концепт интерактивне и адаптивне просторне структуре која може да се прилагођава потребама својих корисника или променама у амбијенталним условима у свом окружењу. Циљ предмета је да се студенти упознају са основама програмирања, хардверским компонентама мехатроничких система, њиховим принципима функционисања и начином управљања у циљу развоја и имплементације разноврсних интерактивних адаптивних система у области архитектуре или интеркативних дигиталних уметничких инсталација. Садржај предмета је следећи:
  • Основе програмирања (програмско окружењењ Processing, засновано на програмском језику JAVA) – Структура програма и цртање геометријских примитива; Типови података и конверзије типова; Променљиве, досег променљивих и оператори; Функције; Рекурзивне функције; Петље, Конрола тока програма; Низови и вишедимензиони дизови; Комплексни типови података; Математичке функције; Вектори; Координатни системи, координатне трансформације и рад са 3Д објектима; Класе и објекти (Објектно-оријентисано програмирање);
  • Алгоритми и примене – Обрада слике; Обрада и визуализација звука (Фреквентна анализа аудио сигнала, Визуализација музике, Музиком контролисани објекти); Анализа покрета; Интерактивни мултимодални системи; Комплексни и адаптивни системи (Ћелијски аутомати, Фрактали, Граматике и Л-системи); Еволутивни системи (генетски алгоритам).
  • Интерактивни адаптивни хардверски системи – Основи електронике, Аналогни и дитални сигнали, А/Д конверзија, Сензори и актуатори, Серијска комуникација, Повезивање електричне шеме, Развојно окружење Ардуино; Рад са дигиталним и аналогним улазима и излазима; Сензор за анализу покрета Microsoft Kinect.
Наставни кадар:
  1. Наставник/наставници: доц. др Срђан Савић
  2. Сарадник/сарадници: асистент –мастер Андреј Чилаг
  3. Лаборант/лаборанти:-
Начин полагања испита:

Предиспитне обавезе, које се вреднују са 50 поена, чини:

  1. Практични пројекат – 50 поена;

Пројекат може бити хардверска реализација интерактивне макете (нпр. кинетичка фасада, Кинетичка кровна конструкција, кинетичко поплочање трга. итд.) или софтверска реализација интерактивног мултимодалног система уз имплементацију неког алгоритма и визуализацију.

Предиспитне обавезе се реализују током семестра.

Сви стечени поени са предиспитних обавеза важе до краја школске године. У случају преношења испита у наредну школску годину предиспитне обавезе се раде испочетка.

У испитне обавезе, које се вреднују са 50 поена спада:

  1. Тест из програмирања (на папиру) – 50 поена.
Литература:

Наведена скрипта доступна у .пдф електронском формату

  1. Савић, С., Интерактивни адаптивни системи, Скрипта за предмет Интерактивни адаптивни системи, Факултет техничких наука, 2023.
  2. Презентације са предавања

Допунска литература (Необаезно, по жељи):

  • Основни ниво:
  1. Make: Getting Started with Processing – Casey Reas i Ben Fry
  2. Interactive Architecture: Adaptive World – Michael Fox, Miles Kemp
  • Напредни ниво:
  1. Algorithms for Visual Design Using the Processing Language – Kostas Terzidis
  2. Generative Art – A Practical Guide Using Processing – Matt Pearson